1. Hoe vraag ik thuiszorg aan?
2. Wat als mijn indicatie afloopt?
3. Wat als ik mijn zorg wil wijzigen?
4. Kan ik de tijden van zorgverlening wijzigen?
5. Wat is het verschil tussen Zorg in Natura en PGB?
6. In welke regio’s biedt ZorgFamilie haar diensten aan?
7. Hoe kan ik contact opnemen buiten kantoortijden?
8. Hoe kan ik me aanmelden voor de cliëntenraad?
9. Wat moet ik betalen voor thuiszorg?
10. Vragen over zorg voor kinderen tot 18 jaar?

 

 

1. Hoe vraag ik thuiszorg aan?
Op het moment dat u van mening bent dat u in aanmerking komt voor zorg, kunt u contact opnemen met ZorgFamilie. Wij zullen vanaf dat moment een procedure met u doorlopen zorgvraag te bespreken. Bekijk de mogelijke dienstverlening onder het kopje ‘diensten’.Voor het aanvragen van zorg kunt u direct naar de pagina zorg aanvragen of contact opnemen.

2. Mijn indicatie loopt af, wat moet ik doen?
Ruim voordat uw indicatie afloopt, krijgt u bericht van uw zorgcoach hierover. De zorgcoach neemt contact met u op om uw huidige situatie te evalueren en eventueel een verlengingsaanvraag te doen. Deze duurt gemiddeld zes tot acht weken. In sommige gevallen kan het zo zijn dat het CIZ of WMO opnieuw op huisbezoek bij u komt. Ook komt het regelmatig voor dat het CIZ of WMO contact met u opneemt voor extra informatie.

3. Wat als ik mijn zorg wil wijzigen?
Het kan zijn dat u na verloop van tijd van mening bent dat u meer, minder of andere zorg nodig heeft dan aanvankelijk is geïndiceerd. In dit geval kunt u dit aangeven bij ZorgFamilie. Net als bij het aanvragen van een verlenging wordt er een aanvraag of wijziging ingediend bij het CIZ of WMO.

4. Kan ik de planning van de zorgverlening wijzigen?
De planning wordt in samenspraak met uw opgesteld. Indien u hier opmerkingen over heeft of u wilt wijzigingen aanbrengen in uw voorkeuren, dan kunt u dit kenbaar maken aan de zorgcoach.

Voor het afzeggen van de zorg of het doorgeven van wijzigingen in de planning kunt u 24 uur voor de geplande zorgtijd contact opnemen met ZorgFamilie. De wijzigingen worden op deze manier tijdig verwerkt en de medewerker wordt tijdig door ZorgFamilie op de hoogte gebracht.

5. Wat is het verschil tussen Zorg in Natura en PGB?
Op de pagina over kosten en financiering van thuiszorg treft u meer informatie aan.

6. In welke regio’s biedt ZorgFamilie haar diensten aan?
Momenteel levert ZorgFamilie haar diensten in de gehele regio Rotterdam (ook in Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel). Lees meer over onze diensten of onze organisatie.

7. Hoe dien ik te handelen als ik contact wil opnemen buiten kantoortijden?
Voor eventuele spoedgevallen betreffende thuiszorg kunt u, vóór en na kantoortijden, in het weekend en op feestdagen de wachtdienst bellen op: 010-2322264. Onze medewerkers kunnen u dan alleen helpen met zaken die spoed hebben.

8. Hoe kan ik me aanmelden voor de cliëntenraad?
Als u interesse heeft om een onderdeel te vormen van de cliëntenraad, kunt u contact opnemen met ZorgFamilie. Er zal dan een persoonlijke afspraak met u worden gemaakt om te kijken wat de mogelijkheden zijn en nader te bekijken wat u en ZorgFamilie voor elkaar kunnen betekenen. Lees verder over de clientenraad.

9. Moet ik betalen voor thuiszorg?
Thuiszorg wordt gefinancierd vanuit de WLZ of ZVW in geval van verpleging, verzorging en begeleiding, of vanuit WMO in geval van huishoudelijke hulp. Hierbij geldt wel een wettelijke eigen bijdrage, afhankelijk van uw (verzamel)inkomen. Op de pagina over kosten en financiering vindt u meer informatie.

10. Vragen over zorg voor kinderen tot 18 jaar?
Voor vragen over zorg voor kinderen tot 18 jaar kan men terecht bij de Gemeente.